tirsdag den 28. april 2009

En grøn fornøjelse


En ting, som mange råspisere oplever efter den omfattende kostomlægning, som denne livsstil kræver, er, at man ikke har så meget appetit og lyst til fast føde om morgenen. Dette kan der gå noget tid med - min tid har taget 2 år - men nu er den ændring sket. Når jeg vågner om morgenen, har jeg ikke lyst til "mad" i traditionel forstand. Der går måske nogle timer, hvor jeg blot har lyst til at drikke ingefærte, og så rammer sulten mig. Her kommer smoothies ind i billedet. Jeg har altid elsket smoothies, både som kødspiser og veganer, men jeg har også altid syntes, at de kun mættede i en begrænset periode. Den tunge mæthedsfornemmelse ovenpå en god smoothie ville blive afløst af en skrigende sult, jeg ikke brød mig om at føle. Man risikerer derved også at spise meget mere, end man egentlig havde lyst til, fordi maden ikke 'beroliger' tilstrækkeligt.

Så: Hvordan løser man det dilemma? Nu skal I høre. Man laver sin smoothie (som man plejer), meeeeeeen man tilsætter en god portion bladgrønt, inden herlighederne blandes sammen. Hvorfor nu det? Fordi bladgrønt mætter i længere tid end frugt (efter min mening), og det indeholder masser af lettilgængelige aminosyrer, fibre og ubeskadedige enzymer i, der sikrer en stabil fornemmelse i maven uden den stigning og dyk, som et rent frugtmåltid kan give for nogle mennesker. Jeg er personligt en STOR fan af grønne smoothies.

De fleste tænker måske "adr, en smoothie med salat i?", "fy for den lede" og "det lyder godt nok ulækkert". Jeg kan sige dette, fordi jeg selv har været dén person, der ikke gad at ødelægge en ellers så dejlig smoothie med en servering af spinat, der efter min mening ville efterlade den fuldstændig udrikkelig. Jeg er dog blevet klogere. Dette betyder samtidig ikke, at jeg smider hvad som helst i blenderen, ikke tale om! :)

Jeg har nogle følsomme smagsløg, der helst ikke skal få fornemmelsen af, at der drikkes flydende salat. Salaten foretrækker jeg nemlig at spise, mens jeg træner mine tyggemuskler. Det er til gengæld umuligt at få spist alle sine grøntsager gennem aftensmåltidet, og derfor er den grønne smoothie en god måde at få både frugt og grønt i ét måltid. Jeg anbefaler at bruge spinat fremfor iceberg, romaine og rucola. De sidstnævnte er simpelthen for bitre, mens spinaten er mild og blød uden en alt for gennemtrængende smag. Når jeg drikker en smoothie med spinat, smager den rent faktisk aldrig af det.

Det skal siges, at jeg ellers altid har været en større tilhænger af grøntsagsjuice, og selvom det ikke er forfærdelig besværligt at presse en frisk juice med det hele i, har jeg svært ved at få det gjort tilpas ofte til, at jeg mærke fordelene ved min indsats. Blenderen, derimod, er NEM at gå til. Man smider det hele i, giver den en ordentlig tur og vupti, smoothien er klar. Min blender kræver ikke den store rengøring, jeg fylder den halvt op med vand og opvaskemiddel, giver den 10-20 sekunder og skyller den med vand. Slut. Nemt.

Jeg afslutter dette indlæg med en opskrift på mine egen favorit i genren:

RawVeganCPH's grønne smoothie:

100g spinat
1 banan (eller 2 små, gerne frosne)
1/2 liter vand (mindre, hvis du kan lide den tyk)
1 æble
1 stykke frisk ingefær
2 medjool dadler, med stenen fjernet
1/2 tsk kanel (kan udelades)

Jeg plejer at placere æble, ingefær, dadler, vand og spinat i bunden, mens bananerne kommer til sidst, men man kan tilrettelægge processen, som man selv ønsker. Kør blenderen, indtil alle ingredienser er godt pureret, og smoothien begynder at få en dyb, lysere grøn farve. Tilsæt evt. nogle isterninger. Smoothien er frisk, men cremet og blød, og den kan omvende enhver skeptiker, hvis lavet rigtigt. Velbekommen!

Ingen kommentarer: