onsdag den 4. februar 2009

Berlin, New York, Moskva - hvordan man lever i den 'virkelige' verden

Hej allesammen

Jeg beklager den lange pause. Det betyder dog ikke, at jeg har ligget på den lade side. Jeg har været på en del rejser, herunder en tur til New York, et stop forbi Moskva og det sydlige Rusland, og i weekenden vendte jeg hjem fra en kort ferie i Berlin.
Lad os starte med det sidste - Berlin er en fantastisk dejlig by! Jeg har været afsted omkring 11 gange indenfor de sidste 4-5 år, og jeg elsker stadig at gæste dette veganske paradis. Nu er Berlin så nået endnu et skridt videre på landkortet og begyndt at give New York baghjul på den rå-veganske front, med åbning af restaurant La Mano Verde. Min kæreste og jeg gæstede Mano Verde på to ud af fire aftener, og vi ønskede næsten, at vi havde spist der noget mere. Det gode ved denne restaurant er, at den, modsat de fleste 'sunde', grønne og øko-venlige steder, rent faktisk er en RIGTIG restaurant, ikke blot en café med en montre hvor der står retter med ingredienser som hvidkål, gulerrods-rødbede råkost eller anden traditionel hippie-mad. Næh nej, det her var 'the real deal'. Og det var fedt. Dødfedt. Alt på menuen er vegansk (med et udvalg af rå retter) økologisk, friskt, lækkert, og der er vin og drinks på menuen! Yeah!

Den første aften fik jeg deres rå Tagliatelle med courgetter, trøffel, marinerede svampe vendt i cremet cashewsauce. Min kæreste hoppede på Penne Bolognesen - også lækker! Til dessert fik vi Tiramisu og Mousse Au Chocolat. Til dette fik jeg hvidvin og min kæreste rødvin. Vi havde det så hyggeligt og slappede helt anderledes af, til forskel fra vores normale restaurantbesøg med venner eller familie, hvor vi hele tiden skal tjekke, at der ikke er røget smør, fløde, ost eller andet animalsk i vores mad. Skøøøøønt! I forlængelse heraf var servicen helt igennem fantastisk - vi blev behandlet godt, og ejeren var endda så sød at byde på gratis smagsprøver af deres nyudviklede frugtlikører. Her fik vi mulighed for at smage på et shot med mandel, hindbær og kirsebær. Nu drikker jeg sjældent, og må her sige, at et glas hvidvin sammen med 3x et halvt shot på 40% var lige i overkanten for mig - jeg var hønefuld. Til gengæld var det sjovt.

I vores anden omgang på restauranten fik jeg denne skønne rødebede ravioli med cashew-ricotta, fennikel og figen kompot. Nam! Skøn ret. Hvad var dessert så? Frugt cheesecake, selvfølgelig - mild, behagelig, og lige i øjet sammen med et shot frugtlikør! :)

Derfor, kære venner, hvis nogen skal til Berlin, så er DETTE stedet at besøge. :)

2 kommentarer:

Karin sagde ...

Jeg er lige faldet på din blog som jeg synes er rigtig spændende. Jeg er ikke rå-veganer, "kun" veganer, men jeg synes det er rigtig dejlig med inspiration til mere rå og frisk mad (som jeg slet ikke får spist nok af, specielt ikke om vinteren).

Det er også dejligt med endnu en dansk veganerblog! Dem er der alt for få af. Glæder mig til at læse flere af dine opskrifter.

Ellen sagde ...

Årrrrrh, hvor ser det lækkert ud!

Mvh Ellen